Varna uporaba elektronske banke
Redno spremljajte transakcije na svojih računih, vključenih v poslovanje prek e-banke.
Če za elektronsko poslovanje uporabljate pametne kartice ali USB ključke z nameščenim digitalnim potrdilom, ju ne puščajte v računalniku, ampak ju po zaključku dela izvlecite iz bralnika oz. računalnika ter se odjavite iz spletne banke.
Računalnik, na katerem uporabljate elektronsko banko, ugasnite, ko ga ne uporabljate (izven delovnega časa, v času dopusta…).
Nikoli nikomur ne pošiljajte občutljivih podatkov (gesla, digitalnega potrdila ipd.) prek elektronske pošte, z banko ali hranilnico komunicirajte prek sporočil v e-banki.
Še posebno previdnost svetujemo v primerih, ko bi neznana oseba od vas zahtevala, da ji omogočite oddaljen dostop do vašega računalnika.
Digitalnih certifikatov ne shranjujte na disk računalnika, ampak na t.i. pametno kartico ali pametni USB ključ.
Vsak sum zlorabe računalnika ali elektronske banke takoj prijavite policiji in banki oz. hranilnici.
Več o varni uporabi spletnih storitev si lahko preberete na https://www.varninainternetu.si.
Stranke bank in hranilnic opozarjamo na previdno ravnanje pri opravljanju plačil ter nakupov s karticami na spletu in potrebno preverjanje spletnega prodajnega mesta.
Priporočila, kako pred nakupom preveriti spletnega trgovca
Preverite spletno prodajno mesto oz. trgovca, za kakšno podjetje gre, kje se nahaja, kakšen je naslov podjetja. Kot opozarja Slovenski nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost – SiCert, je veliko lažje reševati morebitne spore, če gre za podjetje v EU, v kolikor pa podatkov o podjetju sploh ni moč najti, je to očiten znak za previdnost. Preverite tudi, kakšne so izkušnje s posameznim prodajnim mestom pri prijateljih, znancih, sorodnikih oziroma preverite objave v povezavi s prodajnim mestom oz. trgovcem na spletu. V primeru, da ne najdete zapisov na spletu ali so na spletu zapisi, ki govorijo o pritožbah oziroma zlorabah izbranega spletnega trgovca, svetujemo, da se za nakup v tem primeru ne odločite.
Preverite kontaktne podatke prodajnega mesta, s klicem ali sporočilom, ki ga posredujete na naslov elektronske pošte podjetja preverite ali sta telefonska številka za pomoč uporabnikom in elektronski naslov podjetja dosegljivi in se ujemata z imenom podjetja, ki se na spletu predstavlja. V primeru, da je na voljo zgolj obrazec za sporočilo in nobenega drugega kontakta, v tem primeru bosta tudi morebitno kasnejše reševanje sporov in komunikacija otežena.
Preverite domeno spletne strani, preko katere nameravate nakupovati. To storite tako, da domeno vnesete v obrazec na strani https://whois.domaintools.com/, prejeli boste podatek, kje in kdaj je bila domena registrirana, in kateri kontaktni podatki podjetja so navedeni. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepate, da nekaj ni v redu, npr. spletna trgovina se hvali z dolgo tradicijo, domena pa je bila registrirana kakšen mesec nazaj ali pa je bil pri registraciji domene uporabljen brezplačen elektronski naslov.
Bodite pozorni, ali se v naslovni vrstici spletnega prodajnega mesta izpiše https (primer: https://naslov.com/), kar dokazuje, da gre za varno povezavo. V primeru varne povezave je prenos podatkov o vaši kreditni kartici šifriran ter tako skrit pred očmi vsiljivcev v omrežju.
Ne nasedajte lažnim spletnim trgovinam. Preverite, če res nakupujete v spletni trgovini v EU, da vas naknadno ne bo presenetilo še obvestilo carine, da vas čaka pošiljka iz Kitajske, za katero morate plačati še davek. Zelo pogosto se tudi zgodi, da v takšnih primerih prejmete ponaredek, ki je zelo slabe kakovosti ali pa prejmete celo drug izdelek.
Vse trgovine s ponaredki, ki jih je uspel zaslediti Si-Cert, so zasnovane podobno; ponujajo izdelke priznanih blagovnih znamk po izjemno nizkih cenah. Vsi artikli so na zalogi, ni pa nobenih podatkov o samem podjetju, ki stoji za trgovino (ime podjetja, naslov, elektronski naslov). Spletne trgovine s ponaredki vam bodo izdelek dejansko poslale, vendar to še ni zagotovilo, da ga boste tudi prejeli. Ponaredki so namreč na slovenski carini zaseženi in uničeni, v nekaterih primerih pa lahko celo plačate globo oziroma boste mora poravnati stroške uničenja. Možnosti reklamacije nimate, saj gre v veliki večini primerov za nakup pri kitajskem trgovcu, ki ni zavezan evropski potrošniški zakonodaji.
Zavedati se morate, da ko enkrat nasedete dvomljivi ponudbi in nakažete denar goljufivemu trgovcu, ostane zelo malo manevrskega prostora za ukrepanje in povračilo denarja.
Zato je toliko bolj pomembno, da temeljito preverite spletnega trgovca in poiščete čim več informacij preden nakup opravite. Dodatne informacije in napotke za varno plačevanje s karticami na spletu lahko poiščete na spletni strani: https://www.varninainternetu.si/.
Združenje bank Slovenije | Ljubljana, 30. marec 2020